System GPS
Na jakiej zasadzie działa system GPS?
Co to jest WAAS/EGNOS?
Co daje mi TMC?
Co może przeszkodzić w działaniu nawigacji?
Czy mapa w urządzeniu sama się aktualizuje przez satelity?
Czy w domu nawigacja będzie działać?
Czy mając GPS, będę mógł zdalnie lokalizować swój pojazd?
Alternatywa dla sytemu GPS.
Sprzęt
Jaki GPS najlepiej kupić?
Lepiej mieć GPS z rozwojową mapą, czy tanie urządzenie z hipermarketu?
Czym, poza ceną, różnią się od siebie urządzenia dostępne na rynku?
Co muszę mieć, żeby używać nawigacji, wędrując pieszo?
Czy można zainstalować nawigację na quada, rower czy motocykl?
Czy są jakieś modele przystosowane do pracy na wodzie?
Czego potrzebuję, żeby zmierzyć pole?
Czy mogę mieć nawigację na laptopie albo telefonie komórkowym?
Ile czasu nawigacja wytrzyma bez zasilania?
Czy mogę oglądać zdjęcia lub słuchać mp3 z urządzeń do nawigacji?
Jaka karta pamięci pasuje do GPS?
Po co mi SiRF?
Jaki wyświetlacz jest najlepszy?
Czy urządzenia nawigacyjne mają dostęp do Internetu?
Czy rysik jest potrzebny?
Czy da się oglądać TV w urządzeniu nawigacyjnym?
Czy z nawigatora mogę zadzwonić lub wysyłać pocztę?
Mapy
Jaka mapa jest najlepsza?
Jak z GPSem dojechać do Chin?
Czy muszę kupić wiecej niż jedną mapę do urządzenia nawigacyjnego?
Czy jedną mapę mogę skopiować na kilka urządzeń?
SYSTEM GPS
Na jakiej zasadzie działa system GPS?
System GPS składa się z zestawu 24 satelitów krążących wokół Ziemi po sciśle
określonych orbitach. Nadają one sygnał odbierany przez urządzenia na Ziemi.
Zawiera on informacje o chwilowym położeniu satelitów oraz czasie. Analizując te
dane oraz opóźnienie sygnału odbieranego od poszczególnych satelitów (zależne od
odległości od nich), odbiornik sam oblicza położenie. Odbywa się to bez
wysyłania jakichkolwiek sygnałów przez odbiornik. Wbrew powszechnej opinii,
satelity nie śledzą odbiorników i nie określają ich położenia.
W nowoczesnych odbiornikach obliczoną pozycję możemy obserwować na mapie,
często widocznej w perspektywie. Mapy pokazują drogi i inne obiekty - w
niektórych urządzeniach obraz całkiem nieźle odwzorowuje rzeczywistość z
trójwymiarowymi budynkami i znakami drogowymi. Ważną cechą map jest funkcja autoroutingu, pozwalająca na tworzenie tras z wykorzystaniem dróg, a nie "na
przełaj". Logika rządząca tworzeniem dróg bywa częstym mankamentem GPSów, ale
nawet jeśli urządzenie opracuje nieoptymalną trasę, to możemy być pewni, że i
tak dojedziemy do celu. Bez GPSu nie jest to takie oczywiste.
Co to jest WAAS/EGNOS?
Jest to system zwiększania dokładności wskazań GPSów na podstawie poprawek
przekazywanych przez dodatkowe satelity geostacjonarne. Wskutek drobnych zmian
orbit podstawowych satelitów GPS oraz losowych zjawisk w jonosferze Ziemi,
docierające do odbiorników sygnały są obarczone błędami, obniżającymi dokładność
wskazań pozycji. Aby je zniwelować, na Ziemi ustawione są stałe odbiorniki,
porównujące swoje znane położenie z tym obliczonym z sygnału GPS. Na podstawie
różnicy obliczana jest poprawka, wysyłana do satelity geostacjonarnego, skąd na
bieżąco ściągają ją inne odbiorniki. System ten w Ameryce nosi nazwę WAAS, w
Europie EGNOS, a na Dalekim Wschodzie - MSAS. Pozwala poprawić dokładność
wskazań GPSu z ok. 5 m nawet do 1 m. Odebranie sygnału z poprawką w Europie
wymaga dobrej widoczności południowej części nieba.
Co daje mi TMC?
TMC to nadawane drogą radiową i odbierane przez specjalny moduł nawigatora
informacje o utrudnieniach na drodze - korkach, wypadkach itp. Dzięki nim
odbiornik może tymczasowo zablokować nieprzejezdny odcinek i zaproponować
objazd, zanim utkniemy. Niestety, w Polsce komunikaty TMC nie są jeszcze
nadawane i nie wiadomo, kiedy to się zmieni. Jednak już w Czechach lub Europie
Zachodniej możemy z nich korzystać.
Co może przeszkodzić w działaniu nawigacji?
Pracę GPSu utrudniają przeszkody ograniczające widok nieba - mury budynków,
blachy karoserii samochodu czy drzewa w gęstym lesie. Problemów może przysporzyć
nawet tzw. szyba atermiczna, powleczona cienką warstwą metalu. Dlatego w
trudnych warunkach ważna jest wysoka czułość modułu odbiorczego oraz zapewnienie
antenie jak najlepszego położenia. Innym problemem mogą być zakłócenia sygnałów
radiowych w okolicy częstotliwości 1575 MHz. Istnieją urządzenia zakłócające,
które celowo produkują szum radiowy w tym paśmie. Kupują je niektórzy kierowcy,
naiwnie sądząc, że dzięki nim szef nie udowodni im “lewego kursu” służbowym
samochodem.
Czy mapa w urządzeniu sama się aktualizuje przez satelity?
Nie, satelity podają tylko dane pozwalające na określenie położenia.
Aktualizacja map wymaga połączenia z komputerem i przesłania danych, uprzednio
ściągniętych z Internetu lub dostarczonych na płycie instalacyjnej. Wyjątkiem
jest system NaviExpert, działający na smartfonach, w którym mapy są na bieżąco
ściągane przez GPRS podczas każdej podróży, więc użytkownik zawsze korzysta z
aktualnej wersji znajdującej się na serwerze.
Czy w domu nawigacja bedzie działać?
Moduł GPS musi “widzieć” satelity, aby określić położenie. W domu jest to
możliwe tylko w pobliżu okien. Duże znaczenie w tym przypadku ma czułość
odbiornika. Trzeba jednak mieć na uwadze, że system GPS nie jest przeznaczony do
użycia w pomieszczeniach. Sporym postępem w tej dziedzinie może być tryb Dead
Reckoning, wprowadzany w najnowszych modelach samochodowych. Wykorzystuje on
przyspieszeniomierze do pomiaru zmian położenia po utracie sygnału GPS i pozwala
na nawigację np. w tunelach i krytych parkingach. W miarę upływu czasu błędy
obliczeń DR zwiększają się, dlatego wskazane jest jak najczęstsze korygowanie
ich sygnałem GPS.
Czy mając GPS, będę mógł zdalnie lokalizować swój pojazd?
Typowe urządzenie nawigacyjne nie umożliwia tego. Istnieją jednak urządzenia
zwane lokalizatorami, które oprócz modułu GPS mają też moduł GSM z kartą SIM
(jak w telefonie komórkowym). Pozycja określona przez GPS może być więc
przesyłana na zewnątrz w trybie ciągłym za pomocą transmisji pakietowej (GPRS),
lub na żądanie, SMSem. Pakiety danych z lokalizatora najczęściej przesyłane są
na serwer, za pomocą którego osoba monitorująca może obserwować położenie
lokalizatora na mapie. Można to robić samemu, ale istnieją też firmy
profesjonalnie zajmujące się monitorowaniem pojazdów - nie tylko ich położenia,
ale np. ilości paliwa w zbiorniku, co pozwala na wykrywanie nadużyć. Lokalizacja
wiąże się z kosztami używania sieci GSM, może być też konieczne opłacenie
abonamentu w firmie oferującej usługi lokalizacyjne.
Alternatywa dla systemu GPS
Chcąc się uniezależnić od amerykańskiego systemu GPS, Unia Europejska czy inne kraje pracują nad własnym systemem nawigacyjnym.
Galileo – europejski system nawigacji satelitarnej.
Glonass - rosyjski system nawigacji satelitarnej.
Beidou/Compass - chiński system nawigacji satelitarnej.
IRNSS - indyjski system nawigacji satelitarnej.
SPRZĘT
Jaki GPS najlepiej kupić?
To bardzo ogólne pytanie. Nie ma jednego urządzenia najlepszego do
wszystkiego. Trzeba określić, czy ma to być GPS do samochodu, turystyczny, czy
może żeglarski albo lotniczy. W każdej z tych grup istnieje szeroki wachlarz
modeli różniących się funkcjonalnością i ceną. Co ciekawe, wszystkie mają
zbliżoną maksymalną dokladność (ok. 2 m) i podstawowe funkcje (np. wskazywanie
aktualnej pozycji czy kierunku do celu).
Najchętniej polecanym producentem jest Garmin. Wynika to ze spójności
wszystkich jego produktów. Pomijając niewielkie wyjątki, każda mapa w formacie
Garmina będzie działać na każdym jego odbiorniku. Format map jest otwarty, co
stwarza możliwość opracowywania map przez zewnętrzne firmy, a nawet samych
użytkowników. Sprawia to, że na Garmina dostępne są setki map, w tym wiele za
darmo.
Lepiej mieć GPS z rozwojową mapą, czy tanie urządzenie z hipermarketu?
GPS jest tylko tak dobry, jak jego mapa. Ważne jest zatem, żeby mapa była jak
najlepsza, i to nie tylko teraz, ale i w przyszłości. Należy zatem sprawdzić
możliwość aktualizacji danych, żeby po pewnym czasie nie okazało się, że co
prawda kupiliśmy GPS tanio, ale jest on już praktycznie bezużyteczny. To jest
zakup na lata, więc oszczędność kilkuset złotych nie ma większego znaczenia.
Czym, poza ceną, różnią się od siebie urządzenia dostępne na rynku?
Oferta GPSów jest bardzo bogata. Urządzenia różnią się głównie przeznaczeniem
- zupełnie inaczej wyglądają GPSy turystyczne, samochodowe, morskie czy
lotnicze. W ramach poszczególnych grup główne różnice dotyczą wielkości i
jakości ekranu, wodoodporności, rodzaju modułu odbiorczego GPS (chipsetu),
obecności dodatkowych modułów (Bluetooth, TMC, GSM, FM). Różne są wgrane mapy
(lub nawet nie ma ich wcale), dodatkowe funkcje multimedialne (odtwarzacze
muzyki, filmów i zdjęć, a nawet gry), wielkość pamięci, rodzaj zasilania i czas
pracy na baterii. Co ciekawe jednak, w dobrych warunkach wszystkie GPSy wykazują
bardzo podobną dokładność wskazań pozycji.
Co muszę mieć, żeby używać nawigacji, wędrując pieszo?
Istnieje wiele typów GPSów turystycznych - należy wybrać jeden z nich.
Najlepiej sprawdza się model z mapami, ale te najprostsze również spełniają swe
zadanie, umożliwiając nawigację względem punktów wprowadzonych przez
użytkownika. Do modeli mapowych oczywiście przyda się też mapa - najlepiej
topograficzna. Zasilanie przez kilkanaście (lub nawet więcej) godzin zapewniają
najczęściej dwie baterie AA ("paluszki"), więc nie musimy nosić ze sobą
ładowarki ani szukać w lesie gniazdka elektrycznego. Do dłuższych wędrówek
natomiast zupełnie nie nadają się palmtopy - są zbyt delikatne i za krótko
działają na baterii.
Czy można zainstalować nawigację na quada, rower czy motocykl?
Można - są modele przeznaczone specjalnie dla tych pojazdów. Na quada i na
motocykl będzie to urządzenie nie tylko wodoodporne, ale i paliwoodporne, a
ponadto przystosowane do mało precyzyjnej obsługi w rękawicy. Urządzenia
rowerowe wspomagają sportowców, pozwalając także na pomiar wysiłku kolarza. Ci,
którzy nie chcą inwestować w urządzenia specjalizowane, mogą też użyć
popularnych GPSów ręcznych - można do nich dokupić uchwyty rowerowe do mocowania
na rurze kierownicy.
Czy są jakieś modele przystosowane do pracy na wodzie?
Najprostszymi GPSami, które mogą się tu przydać, są modele turystyczne. Są
one odporne na zanurzenie do 1 metra w czasie do pół godziny (norma IPX7).
Niektóre wersje mają pływające obudowy. Bardziej wymagający żeglarze mogą
wybierać wśród urządzeń montowanych na stałe w jednostce pływającej,
wyposażonych w szczegółowe mapy akwenów. Niektóre GPSy wodne mogą współpracować
z echosondami, pozwalającymi obserwować dno i obiekty podwodne (np. ryby).
Czego potrzebuję, żeby zmierzyć pole?
Wystarczy ręczny odbiornik GPS, najlepiej z podłączoną anteną zewnętrzną.
Pomiar polega na obejściu granic pola z GPSem. Wynik otrzymujemy natychmiast po
zakończeniu pomiaru. Trzeba mieć na uwadze, że dokładność pomiaru zależy od
dokładności określenia pozycji oraz od kształtu pola (im bardziej wydłużone, tym
większe błędy). Dopuszczalny przez Unię Europejską błąd wynosi 3%, dlatego warto
powtórzyć pomiar kilka razy, żeby sprawdzić, czy wahania wyników nie są zbyt
duże.
Czy mogę mieć nawigację na laptopie albo telefonie komórkowym?
Oczywiście, tak. Telefonów komórkowych z modułem GPS jest na rynku coraz
więcej. Wiele starszych modeli, wyposażonych w moduł Bluetooth, może
współpracować z zewnętrznym odbiornikiem GPS. Natomiast nawigacja w oparciu o
notebooki zdecydowanie wychodzi z użycia. Mimo, że każdy komputer można
wyposażyć w moduł GPS (Bluetooth lub kablowy), to korzystanie z niego w czasie
jazdy jest wybitnie niewygodne, a nawet niebezpieczne. Sprawdza się jedynie w
ciężarówkach, autobusach i w nawigacji wodnej. W pozostałych zastosowaniach
lepiej użyć mniejszych urządzeń.
Ile czasu nawigacja wytrzyma bez zasilania?
Od ok. 2 godzin (palmtop z modułem GPS) do nawet ponad 30 godzin (niektóre
modele turystyczne).
Czy mogę oglądać zdjęcia lub słuchać mp3 z urządzeń do nawigacji?
Wiele GPSów samochodowych umożliwia oglądanie zdjęć, słuchanie muzyki, a
nawet oglądanie filmów z plików zapisanych w pamięci. Istnieją nawet modele z
tunerem telewizyjnym. Jeśli zatem nasz aparat cyfrowy zapisuje zdjęcia na
kartach pasujących także do GPSu (najczęściej są to karty SD), to wygodniej
obejrzymy je na większym ekranie nawigatora niż malutkim aparatu. W podróży
lepiej słuchać muzyki odtwarzanej przez GPS niż z radia, ponieważ jest ona
wstrzymywana podczas wygłaszania komunikatów nawigacyjnych i nie przeszkadza w
ich odbiorze. Niektóre modele mają nadajnik FM, umożliwiający słuchanie dźwięku
z GPSa przez samochodowy zestaw nagłaśniający.
Jaka karta pamięci pasuje do GPS?
Większość urządzeń samochodowych korzysta z kart SD, a ręcznych - z ich
zmniejszonej wersji MicroSD. Bez kłopotów można używać kart o pojemności do 2
GB. Większe często nie są rozpoznawane przez czytniki. Dodatkowo warto wiedzieć,
ze nawet jeśli Garmin rozpozna kartę 4 GB, to może korzystać z maksymalnie
2-gigabajtowej porcji map. Nic jednak straconego - na wolnym miejscu możemy
umieścić np. pliki MP3, by podczas jazdy słuchać ulubionej muzyki.
Po co mi SiRF?
Moduł odbiorczy (chipset) SiRFstarIII nie jest wyraźnie dokładniejszy od
konkurencyjnych, ale ma ogromną zaletę: większą czułość. Dzięki niej jest w
stanie odebrać sygnał z satelitów i określić pozycję w trudnych warunkach, np. w
lesie lub wśród wysokich budynków, gdzie widoczność nieba jest bardzo
ograniczona. Mniej czułe chipsety przy słabej widoczności nieba często nie są w
stanie podjąć pracy.
Jaki wyświetlacz jest najlepszy?
Najpopularniejsze są ekrany o przekątnych 3,5 i 4,3 cala. Jednak ważniejsza
od wielkości jest czytelność w różnych warunkach oświetleniowych, np. w ostrym
słońcu. Warto zwrócić na to uwagę, wybierając GPS. Jeśli nie możemy sprawdzić
tego osobiście, warto zasięgnąć opinii na internetowych forach użytkowników GPS.
Czy urządzenia nawigacyjne mają dostęp do Internetu?
Taki dostęp mają palmtopy, których można używać m.in. do nawigacji. Modele
wyposażone w odpowiednie moduły można skomunikować z telefonem przez łącze
Bluetooth, co pozwala korzystać z Internetu przez transmisję pakietową (GPRS -
opłata zależna od ilości danych, a nie od czasu połączenia), lub podłączać do
sieci lokalnych lub hotspotów za pomocą łączy Wi-Fi. Każdy palmtop można
natomiast połączyć z Internetem, podłączając go kablem USB do komputera, którzy
ma taką łączność.
Czy rysik jest potrzebny?
Nowe programy nawigacyjne nie wymagają użycia rysika. Wygodniej i szybciej
obsługuje się urządzenie palcem. Jednak w starszych programach wiele opcji jest
umieszczonych tak, że trafienie w nie palcem jest zbyt trudne - wtedy konieczny
jest rysik. Takich programów jednak nie polecamy.
Czy da się oglądać TV w urządzeniu nawigacyjnym?
Niektóre, najbardziej zaawansowane i drogie modele samochodowych odbiorników
GPS mają wbudowany tuner telewizyjny i wejście DVD. Przeważnie są to urządzenia
nieprzenośne, wbudowane w kokpit. Niektóre z nich pozwalają podłączyć dodatkowe
ekrany zabudowane np. w zagłówkach - dzięki nim osoby siedzące z tyłu mogą
oglądać film, podczas gdy kierowca korzysta z nawigacji.
Czy z nawigatora mogę zadzwonić lub wysyłać pocztę?
Istnieją urządzenia, które to umożliwiają. Potrzebny jest do tego moduł GSM
lub Bluetooth (do połączenia z telefonem użytkownika). Moduły GPS i GSM
występują w smartfonach - trzeba jednak przyznać, że są to bardziej telefony niż
urządzenia nawigacyjne. GPSami z prawdziwego zdarzenia są natomiast nawigatory
samochodowe, których wyższe modele są wyposażane w moduł Bluetooth. Umożliwia on
korzystanie z GPSu jak z zestawu głośnomówiącego, dającego dostęp także do spisu
telefonów czy SMSów. Korzystanie z poczty elektronicznej umożliwiają smartfony i
palmtopy, które również często są wyposażone w GPS.
MAPY
Jaka mapa jest najlepsza?
Nie da się tego jednoznacznie stwierdzić. Zależnie od konkretnego miejsca,
poszczególne mapy mogą prezentować różną jakość odwzorowania. Ogólnie w Polsce
przodują GPMapa, AutoMapa i MapaMap, chociaż można znaleźć miejscowości, które
najlepiej będą wyglądały np. w CityNavigatorze. Trzeba też pamiętać, że w
przypadku map z PDA (palmtopów) i PNA (urządzeń nawigacyjnych z Windows CE) otrzymujemy
nie tylko informacje geograficzne (jak w Garminie), ale cały program
nawigacyjny. Oznacza to, że należy ocenić także jego funkcjonalność i ergonomię.
W PDA i PNA może się też okazać, że w Polsce będziemy korzystać z jednego
programu, a poza krajem - z innego. Zmusza to użytkownika do zmiany
przyzwyczajeń. W Garminie wszystkie mapy współpracują ze sobą i użytkownik może
sobie nawet nie zdawać sprawy, że korzysta z kilku map. Kupując mapy należy
upewnić się, czy będą one działać z wybranym przez nas odbiornikiem. Jeśli nie
mamy jeszcze odbiornika, jego wybór powinien być silnie uzależniony od jakości
dostępnych map.
Jak z GPSem dojechać do Chin?
Do urządzeń Garmin można dokupić lub ściągnąć z Internetu mapy całego Świata.
Mają one różną jakość, ale żaden inny producent nie oferuje niczego takiego.
Dokładnych map egzotycznych regionów należy szukać na lokalnych rynkach.
Przecież w Chinach prawdopodobnie nie kupimy dokładnej mapy Polski, a w Polsce -
bez problemu…
Czy muszę kupić wiecej niż jedną mapę do urządzenia nawigacyjnego?
Jeśli mapa, którą masz, pokrywa interesujący Cię obszar i podaje zadowalające
informacje, to oczywiście kupowanie drugiej mija się z celem. Jednak prędzej czy
później możesz wyjechać poza obszar mapy lub zapragnąć mapy innego rodzaju (np.
topograficznej lub żeglugowej) - wtedy trzeba ją kupić lub znaleźć w
Internecie.Wiele map jest dostępnych za darmo i zupełnie legalnie.
Czy jedną mapę mogę skopiować na kilka urządzeń?
Zależy od mapy. Mapy niekomercyjne, dostępne w Internecie, oraz niektóre
(głównie starsze) mapy płatne można instalować na wielu urządzeniach. Większość
map komercyjnych ma natomiast ograniczoną liczbę urządzeń, na których będą
działać - najczęściej jest to jedno, czasem dwa urządzenia. Po instalacji
nastepuje rejestracja mapy, która trwale wiąże dany egzemplarz mapy z danym
egzemplarzem urządzenia. W niektórych przypadkach mapę można zarejestrować na
numer identyfikacyjny wymiennej karty pamięci - wtedy mapa taka może działać na
różnych urządzeniach, do których włożymy tę kartę (oczywiście zawsze tylko na
jednym naraz).
Źródło: http://blogn.pl/category/poradnik-gps